onsdag 17 februari 2010

Betalt för inget?

I aftonbladet kan man idag läsa om att kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (M) Vill slopa konstnärslönen, så långt är allt bra men om man läser hela artikeln förstår man att hon bara vill omvandla det till fem eller tio år långa stipendier. Det är visserligen bättre än dagens system då vissa personer är garanterade en inkomst livet ut för att göra något som uppenbarligen för få personer är intresserade av för att det skall vara lönsamt (eller ingenting alls, det finns inga krav på motprestation).

Konstnärsbidraget garanterar en inkomst på mist 18000 i månaden till 157 personer (och det är alltid 157 personer, ingen ny får komma in förrens någon annan frivilligt har gått ur) "för konstnärlig verksamhet av hög kvalitet och stor betydelse för svenskt kulturliv" och betalas ut för att dessa priviligerade 157 skall ha en inkomst även om dom inte gör något folk vill ha. För det första är det fel för att det kräver någon som bestämmer vad som är bra konst, något som folk utan problem klarar av att göra själva, dom som vill se en musikal på italienska köper operabiljett och dom som vill bli svikna av George Lucas köper biobiljett. I sig anledning nog för att dra in bidraget direkt. För det andra har vi redan ett system som garanterar att folk skall få pengar, fast med kravet att man faktiskt försöker få ett jobb som inbringar pengar, socialbidrag.

"Kultursverige är i uppror och kallar förslaget ”små­aktigt” och ”njuggt”.

– För mig har det varit livsviktigt, utan de pengarna hade jag varit illa ute flera gånger, säger regissören Roy Andersson, 66.

– Det är en trygghet, det kommer alltid dåliga tider, säger sångaren Freddie Wadling, 58.

Tough shit grabbar, jag vet, jag har varit arbetslös ett år med ca 7000 kronor i månaden (mina föräldrar sköt till mycket av dom pengarna) att leva på, efter hyra och räkningar hade jag ca 3300 kvar till mat nöje, går att leva på utan problem men jag hade inte speciellt roligt.

Nu har jag inte tid att skriva mer på det här inlägget men konstnärsbidraget är fel på så många sätt att det är möjligt att jag följer upp det senare under dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar