fredag 19 februari 2010

Veckans Bloggdebatt

Kent Persson utmanar till "Veckans bloggdebatt" ser jag via Sagor från livbåten och tänkte att det kanske kunde vara lite intressant att gå på.

"Jag startar med ämnet, vilken fråga tror du kommer att avgöra valet? Skriv och argumentera om vilken fråga som avgör valet. I slutet på veckan får vi se vilken fråga som bloggarna tror har störst betydelse för valutgången 2010."

En fråga kommer inte att avgöra valet, det är jag helt övertygad om, däremot kommer flera frågor att avgöra valet på olika plan. Med det sagt kan jag gå in på vilka frågor jag tror kommer spela roll.

Integritetsfrågan: Det enda partiet som verkligen bryr sig om denna frågan är som bekant (pp) och med en väl förd upplysningskampanj även utanför internet kommer man förhoppnings att kunna ta sig över fyraprocentsspärren. Man måste jobba upp Datalagringsdirektivet till att bli en valfråga, det borde vara en lätt win eftersom man är enda partiet emot ett förslög som borde skrämma dom flesta.

Invandring: Med (sd) kring fyra procent tror jag att i alla fall alliansen kommer att försöka lägga in diskret invandringsfientliga vallöften för att vinna röster från dem. Hur de rödgröna kommer göra i frågan är jag mindre säker på, jag tror inte att (v) och (mp) kommer tillåta en attack på invandring från den egna sidan. Har vi tur så kommer partierna att ta debatten med (sd) och få bort dom från den politiska arenan genom att förklara varför dom är idioter, men jag är rädd dom istället tar över deras frågor fast nedtonade, såpass nedtonade att (sd) fortfarande får sina röster medan dom själva sitter fast med främlingsfientliga förslag.

Jobben: Här är jag tveksam till om det blir en valvinnande fråga men det kommer att bli en fråga i alla fall. Det som gör att jag tvekar på om frågan kommer vinna valet är att ingen av sidorna kommer att ha någon riktig lösning. Vänstersidan kommer att lova mer pengar till fler och kanske även fler platser inom offentlig sektor, borgarna vet jag inte vad dom kommer göra, dom borde luckra upp LAS, göra det lättare att starta och driva företag och billigare att anställa men dom har visat under mandatperioden att dom inte är speciellt intresserade av borgerlig politik.

Miljön: Så fort det blir vår så kommer tidningarna att fyllas med krigsrubriker om global uppvärmning. Såvida inte sommaren och hösten fortsätter lika kallt som vintern kommer partierna skrika ikapp om växthuseffekten men det är (mp) som kommer vinna mest röster på det.

Utförsäkrandet: Om vänstersidan påminner om detta framåt slutet av valrörelsen kan dom nog vinna en del röster, alliansen har inget att sätta emot förutom att Perssonregeringen skapade ett problem som man var tvungna att lösa, vilket dom inte gjorde genom att köra ut folk på gatan när inga jobb finns. Sahlin kan skylla problemet på Persson och den misslyckade lösningen på alliansen.

Det är vad jag tror men så är jag ganska så ung och pessimistisk också. (Och kommer antagligen att komma på fler saker jag borde ha skrivit med senare under dagen också).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar